Eksploatacja klasyka

Emisja spalin w starych samochodach. Które auta najbardziej zanieczyszczają środowisko?

Emisja spalin w starych samochodach – modna ostatnio batalia o to, które auta bardziej zanieczyszczają środowisko wciąż trwa. Postanowiliśmy przyjrzeć się sprawie emisji spalin z bliska. Wnioski niejednego mogą zaskoczyć.

Czy stare auta zanieczyszczają powietrze?

Można by powiedzieć, że najwięksi przeciwnicy starych samochodów znają już odpowiedź na to pytanie. Nic jednak bardziej mylnego. Klub Mercedesa W123 z Niemiec przeprowadził pewne doświadczenie. Efekty testu emisji spalin na Beczce z dieslem 2.4 litra, z przebiegiem ponad 300 tysięcy, zapewne i samych zainteresowanych mocno zaskoczył. Okazało się bowiem, że stare auta potrafią być bardziej ekologiczne od najnowszych SUV-ów. Co?!

Emisja spalin w starych samochodach leży społeczeństwo na sercu, jednak czy na pewno wszystko zmierza w dobrą stronę? Producenci nowych samochodów potrafią mocno przeinaczać fakty, a opowieści o najwyższej ekologiczności ich samochodów można włożyć między bajki.

Czy warto zakładać gaz w zabytkowym aucie? Znamy „za” i „przeciw”

Stare diesle – czy szkodzą środowisku?

Stare diesle, takie z lat 80. XX wieku, owszem – są już mocno przestarzałą konstrukcją, jednak wciąż możemy je za pewne cechy chwalić. Według eksperymentowi przeprowadzonego w Niemczech, badany Mercedes W123 240d miał już dołożony katalizator. Nie mniej jednak plasuje się on na „szczycie” ekologicznych aut. Spójrzmy na jego rywali, którym nie poszło już tak dobrze.

Emisja spalin w starych samochodach

Spójrzmy jednak na CO2, które to nazywane jest największym niszczycielem środowiska. Stary Mercedes, z katalizatorem, spełnia więc normę Euro 3. Emisja dwutlenku węgla mieści się w 190-216 g/km. Zestawmy to na przykład z nową E-klasa 400d 4Matic, która wytwarza 172-194 gramy CO2 na kilometr. Różnica? Być może nie kolosalna, ale znacząca.

Na szycie niechlubnej góry lodowej znajduje się natomiast Porsche Cayenne S diesel, który emituje NOx ponad 5000 mg/km. Tu dopiero widać różnicę.

Emisja spalin w starym samochodach potrafi zaskoczyć. Auto, które ma sprawny katalizator, wcale nie musi nosić miana największego zła dla środowiska. Z przedstawionych danych wynika, że – ba!- wcale tak na pewno nie jest. Ważna jest również pojemność silnika, dlatego wszystkie auta z silnikami 1500 cm3, 1600 cm3 (na przykład golf II w dieslu) czy choćby już to sławne 1.9 TDI, mogą się same wybronić.

Emisja spalin w starych samochodach

Warto więc zadać sobie pytanie: czy w ramach ekologii wszystko idzie w dobrym kierunku? yć może bardzo dobrze postępujemy wskrzeszając stare samochody i bardzo dobrze, że zdajemy sobie sprawę z tego, że środowisko znacznie więcej kosztuje wyprodukowanie nowego wozu, niż naprawa starego.

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *