Dlaczego samochód bierze olej? Najczęstsze problemy z ubywaniem oleju w aucie
Dlaczego samochód bierze olej? Potrzebny jest on do prawidłowej pracy silnika. Jego poziom powinien być jasno określony przez producenta. Co w momencie, gdy olej nieustannie ucieka, a my nie jesteśmy w stanie zlokalizować wycieku lub nie wiemy, dlaczego silnik go przepala? Oto najbardziej prawdopodobne usterki.
Auto przepala olej – powody
Auta, które mają problemy z ubywającym olejem, na pierwszy rzut oka nie muszą zdradzać swoich problemów. Zazwyczaj jeżdżą żwawo, mają moc. Jednak w momencie, gdy przypomnimy sobie o kontroli stanu oleju w silniku, na naszej twarzy zazwyczaj maluje się zdziwienie. Poziom oleju graniczy z ustępem zaznaczonym jako „minimum”. Dlaczego?
Wielu kierowców często widzi w tym skutek nieprawidłowego użytkowania auta na przykład przez swojego poprzednika. Jak jest naprawdę? Odpowiedzi mogą być dwie. Winny jest albo sam silnik, który uległ zużyciu eksploatacyjnemu, albo doszło do uszkodzenia i zużycia poszczególnych elementów. Czyli dokładnie czego? Mowa tutaj o:
- pompie oleju, która napędzana jest albo przez pasek, albo przez łańcuch rozrządu. Zwiększa ona ciśnienie oleju bezpośrednio po odpaleniu auta;
- zaworze ograniczającym ciśnienie oleju, który ogranicza ciśnienie do 5 barów;
- wskaźniku ciśnienia oleju i kontrolce ciśnienia – to dwie ostrzegawcze ikonki, które informują o niskim poziomie oleju;
- filtrze oleju, który chroni silnik przed zanieczyszczeniami z zewnątrz;
- misce olejowej, służącej jako zbiornik dla oleju. Ma za zadanie chłodzić olej i zabezpieczać go przed nadmiernym przelewaniem się podczas gwałtowniejszych manewrach;
- pierścieniach tłokowych – zapobiegają przedostawaniu się benzyny.
Warto więc przede wszystkim zacząć od sprawdzenia poszczególnych elementów związanych bezpośrednio z przepływem oleju silnikowego. Najprościej jest wyeliminować w ten sposób problem, jaki dotknął silnik. Jeśli jednak żaden z wymienionych tutaj elementów nie będzie winny ubywaniu oleju z silnika, trzeba podjąć ostateczne środki.
Dlaczego samochód bierze olej? Przegląd silnika to kosztowna operacja i czasem zdecydowanie łatwiej jest po prostu zamienić go z innym, przeprowadzić tak zwaną wymianę silnika 1:1. Na początku warto jednak wykonać kilka podstawowych czynności. Wśród nich należy wymienić kontrolę sprężania silnika. Jeśli sprężanie na każdym z cylindrów będzie prawidłowe (zależy od modelu), możemy z pewnością odrobinę odetchnąć. Nie wiemy jednak wciąż, gdzie leży problem z przepalaniem oleju.
Jaki powinien być poziom oleju na bagnecie? Każde auto ma inne wytyczne
Jak ochronić silnik przed przepalaniem oleju?
Przede wszystkim warto pamiętać o regularnej wymianie oleju silnikowego na nowy. Należy wybierać olej przeznaczony do modelu auta tak, by zapewnić mu jak najdłuższy żywot i wzorową pracę w każdych warunkach. Olej może stracić swoje właściwości smarne i ochronne również i po 1.000 km. Jest to jedna z najprostszych i najbardziej oczywistych form profilaktyki silnika. Niestety, wielu kierowców – także klasycznych wozów – bardzo często zapomina o tej zasadzie. Dlaczego? Zazwyczaj wypierają się faktem, że auto i tak przez pół roku stoi w garażu. Błąd.
Ile oleju powinien przepalać zdrowy silnik?
Zdrowy silnik w standardowych pojazdach również odrobinę przepala olej. Bezpieczną granicą będzie tutaj 50ml na 1.000 km, czyli około 0,5l na 10.000 km. Jeśli zdecydujesz się na regularne kontrole poziomu oleju i po przejechaniu 1.000 km zauważysz, że zużycie oleju nieznacznie się zwiększyło w porównaniu do poprzednich prób, możesz udać się na kontrolę.
Co zrobić, by auto nie gubiło oleju?
Podstawowym sposobem na ograniczenie obrania oleju przez silnik spalinowy zawsze jest dobranie skutecznego dodatku do oleju o właściwościach regenerujących. Remont silnika może wyjść w granicach 1500-5000 złotych. Jest to spory koszt, dlatego może lepiej najpierw spróbować mniej inwazyjnych rozwiązań.
Dodatek do oleju silnikowego Ceramizer to preparat, który podczas jazdy autem wytwarza ochronną warstwę ceramiczno-metalową. Warstwa ta odbudowuje i wypełnia zużyte powierzchnie pierścieni tłokowych, cylindrów i panewek. Brzmi dobrze, prawda? Wszystko jednak zależy od ilości przepalanego oleju, dlatego warto skonsultować się ze specjalistą przed próbą sprawdzenia jakiegoś środka.