Opisy modeli

Mercedes W124 – kombi, sedan, coupe. Jaki silnik wybrać? Recenzja modelu

Mercedes W124 – kombi, sedan, cabrio – to auto, które bardzo często można spotkać na ulicach i jednocześnie na zlotach youngtimerów czy samochodów zabytkowych. Paradoksów tego wozu jest kilka, jednak cieszy się on niesłabnącym zainteresowaniem fanów klasycznej motoryzacji. Jak to jest, że niektóre egzemplarze jeżdżą na co dzień, a niektóre jedynie w słoneczne weekendy? 

Silniki Mercedesa W124 to niekończąca się historia. Było ich naprawdę sporo, rozdzielając je na benzynowe i diesla. Większość niestety równała się k-jetowi, znienawidzonemu sposobowi dostarczania paliwa do silnika. K-jety miały tendencję do psucia się, a ich współpraca z gazem nigdy nie kończyła się sukcesem. Mercedesy W124 charakteryzują się niesamowitym komfortem, zarówno w sposobie prowadzenia, jak i pod względem siedzeń. Wielu ocenia to auto jako płynący po drodze ponton, którego nie da się zastąpić żadnym innym wozem. 

Naszym zdaniem najlepiej jest szukać egzemplarza z silnikiem o mocy w granicach 200 KM. Dlaczego? Ma szansę być choć odrobinę zrywny. Największym rarytasem jest oczywiście 500E automat, jednak znaleźć tani i dobrze zachowany egzemplarz jest wręcz nierealne. Pożądane zaczyna być już 300E i na przykład egzemplarze z silnikiem 300 E24 o mocy 220 KM można znaleźć już od 20 000 zł. Podobnie cenowo wypada 320E. Dla porównania 400E o pojemności 4196 cm³ i mocy 279 KM potrafią już osiągać wartość bliską 100 000 zł.

Szybkie naprawy?

Jeśli chodzi o łatwość napraw, tak naprawdę sporym atutem posiadania tego auta, jest fakt, że wciąż można do niego dostać sporo nowych, jak i używanych części. Miłośnicy marki narzekają jednak na stopniowo ograniczające się zasoby dostępnych silników. Nie mniej jednak wszystkie inne podzespoły, również te narażone na wymiany związane z eksploatacją, są szeroko dostępne na rynku. 

Mercedes W124 pokochają osoby, które upodobały sobie auta z miękkim i komfortowym zawieszeniem, a dodatkowo bardziej zależy im na komforcie jazdy, niż osiągach. Dopiero modele z silnikami powyżej 200 KM jako tako zaskakują przyśpieszeniem. Wszystko poniżej, przy zestawieniu z masą 1280-1850 kg, nie ma prawa wgniatać w fotel.

Są to jednak bardzo porządne samochody, które wręcz wita się z otwartymi ramionami na wszystkich zlotach aut zabytkowych w Polsce. I nie tylko. Mercedes W124 – kombi czy pozostałe wersje nadwozia – z pewnością zostanie doceniony przez osoby, które marzą o samochodzie, który nie będzie wymagał od nich zbytniego wkładu finansowego. Wiele modeli tego wozu w Polsce po prostu od kilkudziesięciu lat jeździ i nie wie o tym, że może się popsuć. 

Niemiecki VW golf II – czy zasługuje na miano youngtimera? Sprawdzamy!

Mercedes W124 – sprawdzi się w roli klasyka?

Według nas to całkiem dobry materiał na klasyka, jednak bądźmy szczerzy – musi się czymś wyróżniać. Może być to wersja silnikowa lub wyposażenia. Najlepiej, jeśli i blacha jest w stanie dobrym. Mercedes W124 uplasowałby się na miejscu 4 w skali 1-6, jeśli chodzi o klasyczny potencjał. Potrzebuje jeszcze trochę czasu, jednak jest na dobrej drodze. 

Mercedes W124 – środek

Auta te raczej będą już tylko drożeć, szczególnie coupe i kombi. Tych pierwszych wyprodukowano 141 498 sztuk, kombi natomiast 340 503 sztuk. Nie zapominajmy jednak o wersji cabrio – z fabryki wyjechało 33 952 sztuk. Produkcja tego modelu zakończyła się w 1993 roku, czyli najmłodsze egzemplarze kończą w tym roku 27 lat. W latach 1993-1997 produkowany był on jako pierwsza generacja E-klasy. 

Zalety i wady

Niewątpliwym plusem Mercedesa W124 jest dostępność części do większości podzespołów. Auto jest wygodne, ma miękkie siedzenia, z których można wręcz nie wstawać. Dobrze trzymają w zakrętach. Minusem dla niektórych może okazać się miękkie zawieszenie, a co za tym idzie, specyficzna lekkość prowadzenia. 

Mercedes W124 może być ciekawym klasykiem, jeśli spełni kilka podstawowych kryteriów. Zawsze warto wybierać auta w dobrym stanie blacharskim, ale w przypadku tego modelu, jest to podwójnie ważne, gdyż W124 miały tendencję do rdzewienia na błotnikach i w okolicach klapy. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *