Jakie są kontrolki w samochodzie i co oznaczają? Na te szczególnie uważaj
Jakie są kontrolki w samochodzie? Większość z nich jest absolutnie nieznanych przeciętnemu kierowcy. W starych wozach zdarza się, że zapalają się one nieco częściej. Jak je interpretować, które są szczególnie ważne? Przedstawiamy kompleksowy przewodnik po kontrolkach w samochodzie.
Kontrolki w aucie – opis
Świecące się kontrolki w samochodzie od razu przywodzą na myśl problemy. Zazwyczaj jest to słuszne skojarzenie, jednak nie zawsze. Część z nich ma za zadanie sygnalizować włączone opcje w aucie, jak na przykład kierunkowskazy czy zaciągnięty hamulec ręczny. Niektóre, zazwyczaj świecące się na kolor czerwony (jednak nie zawsze) zwiastują rychłe problemy. Jak je rozumieć?
Jakie są kontrolki w samochodzie? Stare samochody zazwyczaj nie były wyposażone w tak zwane komputery pokładowe. Świecące się kontrolki nie wyłączały automatycznie pracy silnika, jak to często bywa w przypadku nowych aut. Warto więc zastanowić się, które z ikon na desce rozdzielczej są naprawdę istotne, a które wymagają interwencji przy aucie, ale na przykład już po dojechaniu na miejsce.
Kontrolki dzielą się na:
- informacyjne – zaznaczone na zielono. Są to zazwyczaj włączone światła mijania lub inne włączone funkcje w aucie.
- ostrzegawczo-informacyjne, które świecą się na kolor pomarańczowy. Świadczą one o awarii danego podzespołu, jednak pozwalają na dalszą jazdę, na przykład do serwisu, w celu kontroli auta.
- awaryjne – świecą się na czerwono. Kategorycznie odmawiają dalszego poruszania się samochodem.
Ikony na desce rozdzielczej w samochodzie
- Kontrolka hamulca ręcznego
Pokazuje się na desce rozdzielczej, gdy zaciągnięty jest hamulec ręczny. Jeśli zwolnimy go, a kontrolka wciąż będzie podświetlona, oznacza to, żę poziom płynu hamulcowego jest zbyt niski. Zazwyczaj zalecane jest zatrzymanie się i uzupełnienie płynu.
2. Kontrolka poziomu oleju silnikowego
Jeśli zobaczyć na desce rozdzielczej tę ikonkę, poziom oleju silnikowego w aucie jest minimalny. Zazwyczaj zalecany jest postój i uzupełnienie oleju. Silnik nie jest wtedy odpowiednio smarowany, co w perspektywie dłuższej jazdy może zwiastować szybkie zatarcie silnika. Wiąże się to z ogromnymi kosztami naprawy.
3. Kontrolka akumulatora
Oznacza zbyt niski poziom doładowania akumulatora. Może także oznaczać awarię alternatora, który nie ładuje akumulatora w trakcie jazdy. Oznacza to, że akumulator niebawem się rozładuje. Warto więc jak najszybciej znaleźć miejsce, w którym będzie można doładować go lub trzeba dojechać do domu, a tam zająć się akumulatorem. Konieczne będzie więc doładowanie lub wymiana baterii.
Sprawdź, czy wiesz, jaki akumulator dobrać do auta. Wszystko zależy od użytkowania pojazdu
4. Kontrolka systemu wtrysku (check engine)
Oznacza problemy z silnikiem. Przy bardziej wyczulonych autach, może zapalić się również po zatankowaniu niskiej jakości paliwa. Czasem warto wziąć pod uwagę awarię samego silnika. Dalsza jazda jest możliwa, jednak zalecane jest udanie się w miarę szybko do serwisu.
5. Kontrolka świec żarowych
Dotyczy ona wyłącznie samochodów z silnikiem diesla i oznacza grzanie (przed włączeniem silnika) lub awarię świec żarowych.Jazdę z taką kontrolką można kontynuować, jednak trzeba rozpoznać problem w jak najszybszym czasie.
6. Sprawdzenie ciśnienia w oponach
Ta opcja znajdowała się jedynie w nielicznych starych wozach. Weźmy tutaj za przykład stare BMW serii 7 – e32. To najlepiej wyposażona limuzyna spod logo BMW. Wielu o niej wciąż marzy, a w jej wyposażeniu znajdowała się między innymi opcja wykupienia kontrolek ciśnienia w oponach.
7. Zużycie klocków hamulcowych
W zależności od modelu, czujnik ten mógł występować razem z samym klockiem lub niezależnie od niego. Bez obaw, po zapaleniu się takiej kontrolki można jeszcze przejechać około 2000 km. Istotne jest jednak to, by pamiętać o szybkiej wymianie klocków hamulcowych.
8. Kontrolka ABS
Tę opcja mogło mieć już nieco więcej aut z lat 90. XX wieku. Kontrolka ta, tuż po przekręceniu kluczyka, powinna się zapalić i po chwili zgasnąć. Jeśli tego nie zrobi, oznacza to awarię systemu. Jest to kontrolka ostrzegawczo-informacyjna, można więc jechać dalej, jednak zalecana jest wizyta w serwisie.
Kontrolki te pełnią różną funkcję. Warto znać ich oznaczenia i nie panikować w sytuacji, gdy któraś z nich nagle się zapali. Wiedza w trakcie jazdy klasykiem to podstawa. Dobrze jest znacie swoje auto i być przygotowanym na ewentualne niespodzianki.
(fot. wirestock/freepik.com)