Kiedy auto jest zabytkiem? Radzimy jak zarejestrować auto na żółte tablice i cieszyć się klasykiem
Kiedy auto jest zabytkiem? Żółte tablice wydają się być odległym marzeniem większość osób posiadających klasyczne auta w garażu. Nie musi tak być. Wystarczy, że pojazd spełni kilka podstawowych kryteriów. Jakich?
Auto zabytkowe – jakie są kryteria?
Auto zaczyna być postrzegane i nazywane zabytkowym, gdy zaczyna spełniać pewne podstawowe kryteria. Z biegiem czasu ulegają one zmianom, ale cel pozostaje wciąż ten sam – utrzymanie na żółtych tablicach jedynie tych egzemplarzy, które pozostają w oryginalnym stanie i swoją historią na to zasłużyły.
Auto, które pretenduje do miana zabytku, powinno:
- mieć minimum 30 lat i powinno minąć 15 lat od momentu zaprzestania jego produkcji,
- posiadać minimum 75 proc. zachowanych oryginalnych części (w tym główne podzespoły).
Wymieniamy tutaj wiek 30 lat, ponieważ niektórzy wojewódzcy konserwatorzy zabytków od stycznia 2018 podnieśli tę poprzeczkę z 25 lat. Istotne jest również to, że każdy z nich może przyzwolić na rejestrację takiego pojazdu na żółte tablice według swoich własnych kryteriów. Być może argumentowane jest to faktem, że zabytków w Polsce zrobiło się obecnie bardzo, bardzo dużo. W większości są to auto z niższej pułki cenowej, których szkoda całkowita równałaby się szybkim złomowaniem. Tym samym, żółte tablice stają się bezpośrednim zabezpieczeniem właśnie przed takimi sytuacjami. Zatem: kiedy auto jest zabytkiem?
Jak zarejestrować zabytek: krok po kroku
- Powinno zacząć się od wypełnienia karty ewidencyjnej ruchomego zabytku techniki, czyli tak zwanej białej karty. Radzimy, by zrobił to jednak rzeczoznawca, ponieważ łatwo jest popełnić w niej wiele niepotrzebnych błędów. W trzech egzemplarzach.
- W międzyczasie rzeczoznawca dokładnie przyjrzy się badanemu egzemplarzowi i zrobi mu zdjęcia, które będą dołożone do białej karty. Na tych zdjęciach będzie widniał przyszły zbytek w stanie oryginalnym.
- Taką białą kartę, razem z wnioskiem o wpisanie pojazdu do wojewódzkiej kartoteki ewidencji zabytków techniki, należy złożyć w siedzibie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. W Warszawie jest to ten duży budynek przy rondzie de Gaulle’a.
- Jeden z egzemplarzy białej karty przesyła się do Krajowego Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków w Warszawie.
- Konserwator po włączeniu karty do wojewódzkiej ewidencji zabytków wydaje stosowne potwierdzenie decyzji.
- Decyzja ta jest podstawą do wykonania technicznego badania auta zabytkowego. Takie badanie należy wykonać na wojewódzkiej stacji diagnostycznej.
- Do rejestracji dodatkowo potrzebne będą: oryginał zaświadczenia z badania pojazdu, protokół z oceny stanu technicznego oraz uwierzytelniona kopia decyzji ujęcia auta w wojewódzkiej ewidencji pojazdów zabytkowych.
Jesteś ciekaw, w jakie auta warto inwestować w 2020 roku? Sprawdź!
Same koszty zarejestrowania auta na żółte tablice wahają się w okolicach 2.000 złotych. Jakie są ich plusy? Przede wszystkim brak konieczności robienia przeglądu co roku – jest on bezterminowy. Możliwe jest także wykupienie okresowego OC, a jest ono znacznie tańsze. Ograniczone zostają możliwości ingerencji w konstrukcję auta. Musi pozostać on w oryginale.
Wielu kierowców decyduje się także na żółte tablice ze względu na ewentualne kolizje na drodze, spowodowane nie z ich winy. Większość z tych pojazdów usłyszałoby w takiej sytuacji werdykt: „szkoda całkowita”. Jeśli jednak jeździ on na żółtych blachach, ubezpieczyciel musi pokryć wszelkie koszty powrotu auta do oryginału.
Jeden Komentarz
Pingback: