Bez kategorii,  Ze świata klasycznej motoryzacji

Kiedy auto jest zabytkiem? Radzimy jak zarejestrować auto na żółte tablice i cieszyć się klasykiem

Kiedy auto jest zabytkiem? Żółte tablice wydają się być odległym marzeniem większość osób posiadających klasyczne auta w garażu. Nie musi tak być. Wystarczy, że pojazd spełni kilka podstawowych kryteriów. Jakich?

Auto zabytkowe – jakie są kryteria?

Auto zaczyna być postrzegane i nazywane zabytkowym, gdy zaczyna spełniać pewne podstawowe kryteria. Z biegiem czasu ulegają one zmianom, ale cel pozostaje wciąż ten sam – utrzymanie na żółtych tablicach jedynie tych egzemplarzy, które pozostają w oryginalnym stanie i swoją historią na to zasłużyły.

Auto, które pretenduje do miana zabytku, powinno:

  • mieć minimum 30 lat i powinno minąć 15 lat od momentu zaprzestania jego produkcji,
  • posiadać minimum 75 proc. zachowanych oryginalnych części (w tym główne podzespoły).

Wymieniamy tutaj wiek 30 lat, ponieważ niektórzy wojewódzcy konserwatorzy zabytków od stycznia 2018 podnieśli tę poprzeczkę z 25 lat. Istotne jest również to, że każdy z nich może przyzwolić na rejestrację takiego pojazdu na żółte tablice według swoich własnych kryteriów. Być może argumentowane jest to faktem, że zabytków w Polsce zrobiło się obecnie bardzo, bardzo dużo. W większości są to auto z niższej pułki cenowej, których szkoda całkowita równałaby się szybkim złomowaniem. Tym samym, żółte tablice stają się bezpośrednim zabezpieczeniem właśnie przed takimi sytuacjami. Zatem: kiedy auto jest zabytkiem?

Kiedy auto jest zabytkiem

Jak zarejestrować zabytek: krok po kroku

  1. Powinno zacząć się od wypełnienia karty ewidencyjnej ruchomego zabytku techniki, czyli tak zwanej białej karty. Radzimy, by zrobił to jednak rzeczoznawca, ponieważ łatwo jest popełnić w niej wiele niepotrzebnych błędów. W trzech egzemplarzach.
  2. W międzyczasie rzeczoznawca dokładnie przyjrzy się badanemu egzemplarzowi i zrobi mu zdjęcia, które będą dołożone do białej karty. Na tych zdjęciach będzie widniał przyszły zbytek w stanie oryginalnym.
  3. Taką białą kartę, razem z wnioskiem o wpisanie pojazdu do wojewódzkiej kartoteki ewidencji zabytków techniki, należy złożyć w siedzibie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. W Warszawie jest to ten duży budynek przy rondzie de Gaulle’a.
  4. Jeden z egzemplarzy białej karty przesyła się do Krajowego Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków w Warszawie.
  5. Konserwator po włączeniu karty do wojewódzkiej ewidencji zabytków wydaje stosowne potwierdzenie decyzji.
  6. Decyzja ta jest podstawą do wykonania technicznego badania auta zabytkowego. Takie badanie należy wykonać na wojewódzkiej stacji diagnostycznej.
  7. Do rejestracji dodatkowo potrzebne będą: oryginał zaświadczenia z badania pojazdu, protokół z oceny stanu technicznego oraz uwierzytelniona kopia decyzji ujęcia auta w wojewódzkiej ewidencji pojazdów zabytkowych.

Jesteś ciekaw, w jakie auta warto inwestować w 2020 roku? Sprawdź!

Same koszty zarejestrowania auta na żółte tablice wahają się w okolicach 2.000 złotych. Jakie są ich plusy? Przede wszystkim brak konieczności robienia przeglądu co roku – jest on bezterminowy. Możliwe jest także wykupienie okresowego OC, a jest ono znacznie tańsze. Ograniczone zostają możliwości ingerencji w konstrukcję auta. Musi pozostać on w oryginale.

Wielu kierowców decyduje się także na żółte tablice ze względu na ewentualne kolizje na drodze, spowodowane nie z ich winy. Większość z tych pojazdów usłyszałoby w takiej sytuacji werdykt: „szkoda całkowita”. Jeśli jednak jeździ on na żółtych blachach, ubezpieczyciel musi pokryć wszelkie koszty powrotu auta do oryginału.

Jeden Komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *