Eksploatacja klasyka

Kiedy zmieniać biegi, by jazda była ekonomiczna i sprawiała jak najwięcej przyjemności?

Kiedy zmieniać biegi, by móc cieszyć się swobodną jazdą i jednocześnie jak najbardziej ekonomiczną? Zasady nie są wcale trudne, wystarczy poznać kilka praw rządzących silnikiem i całym autem. Spalanie jest w znacznym stopniu uzależniane właśnie od czasu i sposobu zmiany biegów.

Jak prawidłowo zmieniać biegi?

Eco driving, czyli ekonomiczna jazda samochodem, zaczyna interesować coraz większą grupę kierowców. Szukają oni informacji o zmieniejszeniu spalania paliwa podczas jazdy, ale bardzo często zapominają o najważniejszym czynniku, który na to wpływa – o zmianie biegów.

Kiedy zmieniać biegi

Wspomniany eco driving polega na płynnym rozpędzaniu i w miarę szybkim osiągnięciu stałej prędkości jazdy. Warto też pamiętać, że biegi powinno zmieniać się na jak najniższych obrotach, jednak nie we wszystkich sytuacjach jest to wskazane.


Przyjęło się, że jest to przedział około 2500 obrotów na minutę w przypadku silnika benzynowego lub około 2000 obrotów na minutę przy silniku wysokoprężnym.

Jak przedstawia się emisja spalin w starych samochodach? Badania są zaskakujące

Kiedy jedziemy na jakim biegu?

To pytanie zadaje sobie sporo kierowców, którzy pragną propagować ekologiczną jazdę samochodem. Stąd też pojawia się problem, gdy kierowca przesiada się z auta niskoobrotowego do samochodu wysokoobrotowego. Weźmy na przykład Saaba 900 i Hondę z lat 80. Są to dwa zupełnie skrajne auta, jeśli chodzi o sposób prowadzenia się, jak i rozpędzania. Warto więc wziąć pod uwagę konkretne specyfikacje modelu i jego dane techniczne.

Pamiętajmy również, że im większy silnik, tym lepiej toleruje niskie obroty przy zachowaniu bardzo dobrej dynamiki jazdy.

Moment obrotowy ma duże znaczenie

Znajomość momentu obrotowego ma ogromne znaczenie dla przyśpieszenia auta i jego zdolność do pokonywania oporów ruchu. Im moment obrotowy jest większy (podawany w niutonomatrach), tym szybciej ma szansę się rozpędzić. Wspomniane wcześniej zależności mają bardzo duże znaczenie.

Jak zmieniać biegi?

Biegi w skrzyni biegów powinno zmieniać się zdecydowanie, przy jednoczesnej kontroli każdego z ruchów. Ułożenie samego nadgarstka ma największe znaczenie. To on odpowiedzialny jest za prawidłowe „zapięcie się” biegu. Sama redukcja biegów powinna następować do tyłu – na przykład z czwórki bezpośrednio na trzeci bieg. Dzięki odpowiedniej dbałości i pielęgnacji skrzyni biegów, ma ona szansę przeżyć naprawdę długi czas bez jakichkolwiek komplikacji czy serwisów. Wciskanie sprzęgła do końca podczas zmiany biegów również ma spory wpływ na żywotność skrzyni. Remont samej skrzyni biegów może zamknąć się nawet w 4-5 tysiącach złotych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *