Emisja spalin w starych samochodach. Które auta najbardziej zanieczyszczają środowisko?
Emisja spalin w starych samochodach – modna ostatnio batalia o to, które auta bardziej zanieczyszczają środowisko wciąż trwa. Postanowiliśmy przyjrzeć się sprawie emisji spalin z bliska. Wnioski niejednego mogą zaskoczyć.
Czy stare auta zanieczyszczają powietrze?
Można by powiedzieć, że najwięksi przeciwnicy starych samochodów znają już odpowiedź na to pytanie. Nic jednak bardziej mylnego. Klub Mercedesa W123 z Niemiec przeprowadził pewne doświadczenie. Efekty testu emisji spalin na Beczce z dieslem 2.4 litra, z przebiegiem ponad 300 tysięcy, zapewne i samych zainteresowanych mocno zaskoczył. Okazało się bowiem, że stare auta potrafią być bardziej ekologiczne od najnowszych SUV-ów. Co?!
Emisja spalin w starych samochodach leży społeczeństwo na sercu, jednak czy na pewno wszystko zmierza w dobrą stronę? Producenci nowych samochodów potrafią mocno przeinaczać fakty, a opowieści o najwyższej ekologiczności ich samochodów można włożyć między bajki.
Czy warto zakładać gaz w zabytkowym aucie? Znamy „za” i „przeciw”
Stare diesle – czy szkodzą środowisku?
Stare diesle, takie z lat 80. XX wieku, owszem – są już mocno przestarzałą konstrukcją, jednak wciąż możemy je za pewne cechy chwalić. Według eksperymentowi przeprowadzonego w Niemczech, badany Mercedes W123 240d miał już dołożony katalizator. Nie mniej jednak plasuje się on na „szczycie” ekologicznych aut. Spójrzmy na jego rywali, którym nie poszło już tak dobrze.
Spójrzmy jednak na CO2, które to nazywane jest największym niszczycielem środowiska. Stary Mercedes, z katalizatorem, spełnia więc normę Euro 3. Emisja dwutlenku węgla mieści się w 190-216 g/km. Zestawmy to na przykład z nową E-klasa 400d 4Matic, która wytwarza 172-194 gramy CO2 na kilometr. Różnica? Być może nie kolosalna, ale znacząca.
Na szycie niechlubnej góry lodowej znajduje się natomiast Porsche Cayenne S diesel, który emituje NOx ponad 5000 mg/km. Tu dopiero widać różnicę.
Emisja spalin w starym samochodach potrafi zaskoczyć. Auto, które ma sprawny katalizator, wcale nie musi nosić miana największego zła dla środowiska. Z przedstawionych danych wynika, że – ba!- wcale tak na pewno nie jest. Ważna jest również pojemność silnika, dlatego wszystkie auta z silnikami 1500 cm3, 1600 cm3 (na przykład golf II w dieslu) czy choćby już to sławne 1.9 TDI, mogą się same wybronić.
Warto więc zadać sobie pytanie: czy w ramach ekologii wszystko idzie w dobrym kierunku? yć może bardzo dobrze postępujemy wskrzeszając stare samochody i bardzo dobrze, że zdajemy sobie sprawę z tego, że środowisko znacznie więcej kosztuje wyprodukowanie nowego wozu, niż naprawa starego.
2 komentarze
Pingback:
Pingback: