Jaki youngtimer na początek? Propozycje 5 aut z duszą
Jaki youngtimer na początek – to pytanie zadaje sobie wiele młodych ludzi, którzy marzą o przeniesieniu się do lat 80. lub 90. poprzedniego stulecia. Wielu z nich poszukuje auta w miarę taniego w eksploatacji, ale wciąż z duszą. Łatwego w naprawach, ale z charakterem. Przygotowaliśmy listę pięciu aut, które pretendują do tego miana.
Jakiego youngtimera kupić?
Wybór youngtimera na początek przygody z klasyczną motoryzacją to nie lada zagwozdka. Zazwyczaj szuka się auta przyjemnego w eksploatacji i w miarę ekonomicznego. Istnieje kilka propozycji, które warto w tym kierunku rozważyć.
- Peugeot 205
Jeśli szukacie auta, które jest niewątpliwie bardzo wdzięcznym klasykiem, polecamy Peugeota 205. Wersji tego auta było sporo, każdy będzie mógł znaleźć coś ciekawego właśnie dla siebie. Peugeot produkowany był w latach 1983 – 1998. To 15 lat, podczas których ten model jedynie odrobinę się zmienił. Oferował silniki diesla i benzynowe. Większe i mniejsze. Jedno jest pewne – to kultowy już model, którego powoli coraz trudniej znaleźć na ulicach. Ba, wersje GTI osiągają ceny dobijające 20 tysięcy złotych.
Chcesz wiedzieć więcej o Peugeocie 205? Zobacz naszą recenzję
2. Wartburg 1.3/Golf II
Wymieniamy te dwie opcje ze slashem, ponieważ… są siebie warte. Oczywiście, golf II oferował także silniki 1.6 i 1.8. I w porównaniu z 54KM z silnika 1.3 są rakietami. Każdy z nich ma jednak ten sam, niepowtarzalny klimat. Warto jednak dodać, że nie jesteśmy w tym temacie 100% obiektywni.
Pamiętajcie jednak, by nie wpaść w pułapkę wczesnych silników z wtryskiem mechanicznym. Dlaczego? Tak błaha i jednocześnie ważna część, jak wtrysk mechaniczny 1.8/2.0 do tych silników potrafi kosztować ponad 200 złotych. I pal licho pieniądze – w starych silnikach zawsze urwie się śruba i z biegiem kabelków będzie tylko gorzej. Jednak – zabawa gwarantowana. 😉
3. Renault 5
Mało elektryki, kultowy już kształt i niesamowite wrażenia z jazdy – takie emocje tylko z francuskimi autami. Renault 5 przegrało w plebiscycie na auto roku 1973 z audi 80 b1. Ciekawe… Występowały też limitowane wersje tego modelu, jak Alpine czy Turbo. Miały one moc od 34 KM do 110KM. Można mieć co do niego jedno „ale” – coraz trudniej o części.
4. Mercedes 190 (W201)
Szanowany w naszym kraju, jak żadna inna marka. Fabryka wypuściła naprawdę wiele konfiguracji, które przyciągają wzrok i mogą śmiało nazywać się już klasykami. Popularna 190 to wciąż marzenie wielu, choć jej ceny zaczynają powoli rosnąć. Wciąż jednak warto polować na silniki 2.6 i 2.3, które dają już prawdziwą frajdę z jazdy.
Chcesz wiedzieć więcej o tym aucie? Zobacz naszą recenzję
5. Honda Civic IV gen.
Popularne żelazko staje się coraz bardziej pożądane. Te modele się już pokończyły, a wciąż mają w sobie wiele z 80. Civic to wysokoobrotowa propozycja z kraju kwitnącej wiśni, ale części do tego modelu są wciąż dostępne, bez obaw. Najlepiej jest znaleźć model z silnikiem 1.6 VTEC pod maską. Zapewnia on 150KM i fajne wrażenia z jazdy – auto waży nie więcej niż tonę.
Zatem: jaki youngtimer na początek? Wszystkie wymienione propozycje to oczywiście subiektywne opcje. Prawie wszystkie zwrócą na siebie uwagę na ulicy i wciąż nie pozostają zbyt drogie w eksploatacji. Oczywiście, na daily byśmy ich może nie proponowali, jednak do rekreacyjnej jazdy – jak najbardziej.
Jeden Komentarz
Pingback: