Jak zmierzyć grubość lakieru miernikiem? Jaka powinna być warstwa oryginalna?
Jak zmierzyć grubość lakieru w samochodzie? Dla wielu przyszłych, jak i obecnych, właścicieli klasyków to kwestia mocno istotna, w jakiej kondycji jest lakier samochodu. Nic dziwnego, obecnie coraz większą wartość zyskują auta, które nie miały ponownych przygód lakierniczych. Jaka powinna być oryginalna warstwa lakieru na aucie?
Jak sprawdzić grubość lakieru samochodowego?
Mierzenie grubości lakieru w aucie nie należy do trudnych. Wystarczy, że zaopatrzymy się w specjalny miernik, który po przyłożeniu do samochodu wskaże grubość pozostałego na nim lakieru. Dobry przyrząd można zakupić już za nieco ponad 100 złotych.
Jak mierzyć lakier? Na samym początku należy przede wszystkim dobrze skalibrować sprzęt. Dołączane są w tym celu zazwyczaj specjalne płytki, dzięki którym można odpowiednio przygotować miernik do pracy.
Należy oczyścić najpierw powierzchnię, do której będzie przykładany miernik. Pozwoli to na dokładny pomiar, bez odchyleń spowodowanych przez brud. Włączając miernik, również należy się upewnić, czy jego końcówka jest czysta. Następnie należy włączyć urządzenie i przyłożyć płaską końcówkę do powierzchni auta. Na wyświetlaczu pojawiają się konkretne dane. Są to liczby podawane w mikrometrach (mikronach – µm).
Auto, gdy wyjeżdża z fabryki, zazwyczaj pokrywane jest lakierem o grubości 90-160 µm. Oczywiście, istnieją takie przypadki, jak sławne FSO Polonezy, które już w fabryce miały mocno nieokreśloną grubość lakieru. Z biegiem lat lakier ten powoli matowieje, jego grubość się zmniejsza. Nowoczesne samochody mają bardzo często kilkukrotną kąpiel w lakierze. Kiedyś lakierowanie powłoki aut wyglądało zupełnie inaczej.
Przechodząc do kolejnych elementów karoserii, możemy sprawdzić każdy ich fragment i dowiedzieć się, czy auto było kiedykolwiek naprawiane, a jeśli tak – w jaki sposób.
Ile szacunkowo kosztuje lakierowanie auta? Znamy przykładowe ceny
Lakier samochodowy – jaki miernik wybrać?
Mierząc lakier pokrywający powłokę auta, warto pamiętać o tym, że nie wszystkie elementy karoserii jesteśmy w stanie zmierzyć. Weźmy na przykład Porsche 911. W jego konstrukcji nie jesteśmy w stanie zmierzyć zarówno zderzaków, jak i szyberdachu. Dlaczego? Wykonane są one z plastiku, dlatego rzetelnych ich pomiar nie będzie możliwy. Tradycyjnym miernikiem lakieru jesteśmy w stanie zmierzyć jedynie fragmenty karoserii wykonane ze stali i/lub aluminium. Stricte do aluminium i plastiku są zupełnie inne przyrządy, a ich ceny zaczynają się od 350 złotych.
Jak zmierzyć grubość lakieru? Pomiar najlepiej jest zacząć od dachu, ponieważ to część auta, która jest najmniej wystawiona na różne zagrożenia. Może ona stanowić wiarygodny punkt odniesienia dla reszty samochodu. Warto szukać takiego miernika, który będzie wyposażony w sprężystą głowicę i kuliste zakończenie. Ułatwi to pomiar elementów owalnych i wypukłych. Najlepiej jest więc wyposażyć się w miernik z sondą na przewodzie. Według specjalistów jest on najbardziej wydajny i podaje najrzetelniejsze wyniki.
Jeden Komentarz
Pingback: