Jaki powinien być poziom oleju na bagnecie? Znajdujemy minimum i maksimum
Jaki powinien być poziom oleju na bagnecie? Pewnie często zadajecie sobie takie pytanie, być może także świeżo po zakupie nowego klasyka. Większość aut ma zwykły bagnet, jednak odnalezienie odpowiedniego poziomu oleju na nim, nieraz przynosi spore trudności. Podpowiadamy, jak poprawnie odczytywać poziom oleju w klasyku
Jaki ma być stan oleju na bagnecie?
Stan oleju w silniku sprawdzamy za pomocą bagnetu. Umiejscowiony jest on w komorze silnika. W różnych samochodach jest on zaznaczany na zupełnie inne kolory. W volkswagenach i Wartburgach jest to kolor niebieski, w Peugeocie 205 żółty, natomiast w innych autach może być on nawet czarny, zupełnie niewyróżniający się na tle całego osprzętu.
Jaki olej lać do youngtimera? Sprawdź specyfikację i naszą rozpiskę
Jaki powinien być poziom oleju na bagnecie? Poziom oleju w silniku może być inny w wielu modelach. W niektórych samochodach ten poziom wynosi od 3 do 5 litrów oleju. Takie informacje zazwyczaj znajdują się w książce serwisowej lub są dostępne w instrukcji pojazdu.
Jak znaleźć minimum i maksimum na bagnecie?
Stan oleju w silniku jesteśmy w stanie kontrolować za pomocą specjalnego bagnetu. W wielu autach wygląda on nieco inaczej, ma inną powierzchnię, ale zawsze wskazuje minimum i maksimum. Poziomy te są dodatkowo zaznaczane na przykład za pomocą specjalnych kropek, kresek lub schropowaceń.
W wielu samochodach przyjmuje się, że poziom minimum to jeden litr oleju w silniku. To za mało, jednak idealny poziom nie powinien dobijać również do maksimum. Zbyt niskim stan naraża auto na niepotrzebną, wysiloną pracę wszystkich podzespołów, głównie przez zbyt małe smarowanie całego układu silnikowego. Prawidłowy poziom oleju w silniku sprawi, że auto będzie w stanie prawidłowo się prowadzić i będzie gotowe także do nieco bardziej ekstremalnej jazdy, na przykład w zakrętach lub na torze.
Spalanie oleju jest czymś zupełnie naturalnym. Warto zauważyć, że stan oleju należy skontrolować bezpośrednio przed dłuższą podróżą, jak i tuż po niej. Nie należy dopuścić do sytuacji, gdy oleju jest zbyt dużo w silniku, będziemy mieli wówczas spory problem, by doprowadzić stan do wymaganej normy.