Saab 900 – jakie opinie, silniki, eksploatacja. Czy popularny „krokodyl” to dobra opcja na daily?
Saab 900 – jakie opinie krążą o tym aucie? To kultowy już wóz, który – o dziwo – nie doczekał się polskiej dystrybucji. Jeździł nim sam James Bond, a w USA pewien egzemplarz dobił do miliona przejechanych kilometrów. Czy Saab 900 to dobra propozycja na auto użytkowane na co dzień? Sprawdźmy wszystkie jego parametry.
Saab 900 – dane techniczne
Saab 900 występował w dwóch wersjach – z turbiną i bez niej. Turbo zaczęto produkować od 1979 roku. Wraz z mijającymi latami, modyfikacji silnikowych tego auta przybywało. Na początku do dyspozycji kierowców oddany został silnik 2.0 GL o mocy maksymalnej 118 KM. Dopiero po 1987 roku do produkcji wszedł silnik o dużo nowszej konstrukcji – 2.0 16 V o mocy 126 KM. Konstrukcją najbardziej nietypową wciąż pozostaje silnik o pojemności 2.1 i mocy 146 KM.
Wersja 16-zaworowa produkowana była aż do końca, czyli do 1993 roku. Choć popularny „krokodyl” wpisał się dość mocno w historię światowej motoryzacji, nie był on sprzedawany bezpośrednio w Polsce. Był on pierwszym tak bezpiecznym autem w historii. Nie bez powodu mówi się „bezpieczny jak Saab”. Z czego to wynikało? Silnik został tutaj ułożony w przedniej części konstrukcji z tą różnicą, że została ona odwrócona o 180 stopni. Skrzynia biegów została przymocowana bezpośrednio do dna silnika.
Saab 900 – wyposażenie
Saab 900 wpisuje się w nurt aut z segmentu D. Ma dokładnie 4638 mm długości i 1712 mm szerokości. Jego masa całkowita wynosi 1280 – 1380 kg. Ten model spala około 11 litrów benzyny w mieście i około 9 litrów w trasie. Większość egzemplarzy tego auta wyposażonych zostało w podgrzewane przednie fotele, centralny zamek lub kierownicę z regulowaną kolumną. Auto to zyskało spore zainteresowanie kierowców dzięki niecodziennej bryle i dobrym osiągom jezdnym.
Saab 900 – możliwe awarie
W Saabie 900 trzeba przede wszystkim zwrócić uwagę na skrzynię biegów. Auta z automatyczną skrzynią nie cieszyły się popularnością. Dlaczego? Przede wszystkim na ich awaryjność i koszty naprawy. Ten element auta lubił sprawiać problemy swoim właścicielom.
Warto jednak wspomnieć, że to już ostatni model Saaba, który powstał w pełni dzięki myśli inżynierów szwedzkich. Co ciekawe, zdaniem amerykańskich dilerów, to właśnie Saab 900 zyskuje miano auta dla tych, którzy pojazdów nienawidzą. Saab 900 NG został już zbudowany na podwoziu Opla Vectry.
Jakiego klasyka za minimalną krajową warto wybrać?
Czy Saab 900 I to dobry wybór na daily?
Wiedząc już, czym się charakteryzuje saab 900, jakie opinie krążą o jego użytkowaniu jako daily? Odpowiedź brzmi tak, jeśli jesteśmy świadomi, czego będzie wymagało od nas nasze auto. Saaby potrafią być mocno kapryśne, ale jednocześnie dają naprawdę sporo radości z jazdy. Saaby 900 wymaga dopieszczenia w kilku kwestiach. Głównym mankamentem tego auta są przede wszystkim wycieki spod dekla rozrządu i uszczelki na łączeniu motoru ze skrzynią biegów.
Weterani modelu sugerują także, by zwrócić uwagę na kondycję łańcucha rozrządu. Jeśli już koniecznie chce się montować instalację gazową w aucie, warto zrobić to samodzielnie. Będziemy mieli wtedy pewność, że instalacja jest zamontowana dokładnie i nie sprawi problemów w przyszłości.
Zapraszamy do subskrypcji naszego kanału na YouTubie, gdzie zamieściliśmy już pierwszy film, właśnie o Saabie 900.
Jeden Komentarz
Pingback: