Klasyczne samochody terenowe. Jakie auta nadają się do jazdy po bezdrożach?
Klasyczne samochody terenowe to nie lada gratka dla miłośników starej motoryzacji. Wiele z nich oferuje całkiem dobre osiągi i potrafi przenieść w czasie o dobre 20 lat. Jakie retro terenówki warte są uwagi?
Klasyczne samochody terenowe – jakie wybrać?
Klasyczne samochody terenowe mają w sobie coś takiego, że nieraz nie sposób od nich oderwać wzroku. Reprezentują typowe dla epoki kanciaste kształty, a dźwięk ich silnika można rozpoznać na kilometr. Leciwe terenówki również potrafią dać wiele radości z jazdy. Jeśli zastanawiacie się, które z nich są warte uwagi, przedstawiamy najciekawsze propozycje.
- Ford Bronco
Ten klasyk jest znacznie rzadziej spotykany na naszym rynku, niż choćby Explorer pierwszej generacji. Ten SUV klasy kompaktowej wyróżnia się przede wszystkim ciekawym kształtem i ogromnym silnikiem (jak na europejskie warunki). Jego piąta generacja została zaprezentowana w 1991 roku. Czas ten okazał się schyłkową era SUV-ów zbudowanych bazie produkowanych na ramie pickupów.
2. Jeep Wagoneer
Mamy tutaj na myśli bardziej drugą generację tego dostojnego i przepięknie wykończonego olbrzyma. Jego produkcja rozpoczęła się w 1984 roku. Co prawda był on znacznie mniejszy od swojego poprzednika i charakteryzował się kompaktowymi wymiarami i kanciastą sylwetką. To bardziej topowa, ekskluzywna opcja, niż sam Cherokee. Produkowany był jedynie do 1990 roku.
3. Suzuki Jimny
Druga generacja tego poczciwego SUV-a ujrzała światło dzienne w 1981 roku. Wtedy też, w stosunku do swojego poprzednika, zyskała między innymi przemodelowany pas przedni. Było kilka wersji tego modelu, m.in. Samurai. Produkowany był dość długo, bo aż do 1998 roku, kiedy to zastąpiła go trzecia generacja tego modelu.
Kiedy najlepiej kupić klasyczne auto? Sprawdzamy!
Ma on około czterech metrów długości, a występował w trzech wersjach nadwozia: pick-up, combi i cabrio. Dzięki napędowi na tył i podobnymi osiągami, stał się on naturalną konkurencją dla Łady Nivy. W gamie silników można było znaleźć te od pojemności 0.5 cm3, do nawet 1.4 i wysokoprężne 1.9 TD.
4. Łada Niva
To chyba jeden z najdłużej produkowanych samochodów typu suv 4×4. Jego produkcja rozpoczęła się w 1977 roku i trwa do dziś. Mamy tutaj na myśli model 2121. Jest to pierwszy samochód WAZ, który nie bazował na licencji Fiata. Model początkowo wyposażany był w silnik o pojemności 1600 cm3 i mocy 72 KM. Dopiero z czasem pojawił się silnik 1700 cm3 i wysokoprężne silniki Peugeota 1.9 l, 75KM. Losy tego modelu, choć długie, nie są zbyt skomplikowane Dobrze znana Łada Niva od 2006 produkowana jest pod nazwą Łada 4×4.
5. Toyota Land Cruiser
Model J70 produkowany był od 1984 roku. Co ciekawe, w ofercie znalazły się modele w wersji Bundera (krótki) i Prado (długi rozstaw osi). Te propozycje są idealne dla osób, które cenią sobie komfort, ale nie wybierają się często w teren. Model wyposażano w silniki benzynowe od pojemności 2400 cm3 do nawet 4000 cm3 o mocy 215KM. Znacznie więcej było silników wysokoprężnych, wyciągających od 86 KM do 204 KM.