Seat Ronda to auto poniek\u0105d nieco zapomniane. Nie spotka si\u0119 go tak cz\u0119sto na ulicach miasta. Nam si\u0119 jednak uda\u0142o i mieli\u015bmy okazj\u0119 pozna\u0107 nieco lepiej to auto. Jak si\u0119 nim je\u017adzi? Czy jest szybkie, wygodne? Na pewno zwraca na siebie uwag\u0119, a jak jest z innymi aspektami? Sprawd\u017acie sami!<\/p>\n\n\n\n
Seat Ronda – 1.5 system Porsche<\/p>\n\n\n\n
Seat Ronda to wyj\u0105tkowe auto, o kt\u00f3rym trzeba przypomnie\u0107 \u015bwiatu. Silnik R4 1.5l z systemem Porsche to niecodzienna konstrukcja, kt\u00f3ra wymaga wyt\u0142umaczenia. Nawet wprawne oko nie jest w stanie dostrzec tego oznaczenia, znajduje si\u0119 ono bowiem na pokrywie silnika. Testowany przez nas egzemplarz wyposa\u017cony zosta\u0142 ju\u017c w pi\u0119ciobiegow\u0105 skrzyni\u0119 bieg\u00f3w. Jad\u0105c nim, musia\u0142am si\u0119 mocno zastanowi\u0107, kiedy zmieni\u0107 biegi. Dobrze znany przeze mnie VW Golf II z czterobiegow\u0105 skrzyni\u0105 prowadzi si\u0119 zupe\u0142nie inaczej. <\/p>\n\n\n\n
Seat Ronda 85 GLX 1.5<\/strong> nie jest demonem pr\u0119dko\u015bci. Ga\u017anik Webera (nie Pierburga!) potrafi\u0142 wycisn\u0105\u0107 z niego 85 KM. Jego pr\u0119dko\u015b\u0107 maksymalna to mniej wi\u0119cej 166 km\/h. Udzia\u0142 Porsche w tym samochodzie to jedynie projekt g\u0142owicy cylindr\u00f3w. Uda\u0142o si\u0119 to ca\u0142kiem dobrze, bo silniki 1.2 i 1.5 znane s\u0105 ze swojej trwa\u0142o\u015bci. Bajka z udzia\u0142em znanej marki nie jest a\u017c tak kolorowa – nic wi\u0119cej nie znajdziemy tutaj wykonanego przez Porsche. System Porsche w Seacie montowany by\u0142 r\u00f3wnie\u017c w modelu Ibiza.<\/p>\n<\/div><\/div>\n\n\n\n Wiele os\u00f3b zastanawia si\u0119, jak wiele r\u00f3\u017cnic mo\u017cna znale\u017a\u0107 mi\u0119dzy Seatem Rond\u0105 a Ritmo. S\u0105 to przede wszystkim prostok\u0105tne \u015bwiat\u0142a w Rondzie, zamiast okr\u0105g\u0142ych w Ritmo. R\u00f3\u017cni\u0105 si\u0119 r\u00f3wnie\u017c tylnymi \u015bwiat\u0142ami i panelami oraz zmienionymi klamki drzwi. Pod wzgl\u0119dem mechanicznym wyst\u0105pi\u0142y r\u00f3wnie\u017c drobne r\u00f3\u017cnice, g\u0142\u00f3wnie ze wzgl\u0119du na u\u017cycie silnik\u00f3w produkcji hiszpa\u0144skiej i innych cz\u0119\u015bci. Siedzenia by\u0142y wi\u0119ksze i wygodniejsze w Rondzie, a tak\u017ce panele drzwi by\u0142y lepiej wyciszone. Hiszpa\u0144ska skrzynia bieg\u00f3w by\u0142a dost\u0119pna jedynie w wersji pi\u0119ciobiegowej.<\/p>\n\n\n\n W 1982 roku Seat i Fiat oficjalnie zako\u0144czyli wsp\u00f3\u0142prac\u0119<\/strong>. W efekcie prac z Seata z w\u0142oskim domem projektowym Rayton-Fissore powsta\u0142 lepiej wyposa\u017cony i nowocze\u015bniejszy model Ritmo. Sprawa zaogni\u0142a si\u0119 a\u017c tak bardzo, \u017ce Fiat pozwa\u0142 Seata o projekt auta zbyt przypominaj\u0105cy ten ju\u017c istniej\u0105cy pod ich logo. S\u0105d uzna\u0142, \u017ce Seat nie z\u0142ama\u0142 prawa. Hiszpanie jako dow\u00f3d przygotowali nawet specjalny egzemplarz pokazowy, w kt\u00f3rym \u017c\u00f3\u0142t\u0105 farb\u0105 zaznaczono elementy zmienione w stosunku do Ritmo. Dzi\u015b pojazd o oznaczeniu kodowym 022 mo\u017cna podziwia\u0107 w muzeum Seata.<\/p>\n\n\n\n
Czy Seat Ronda ma co\u015b z Fiata Ritmo? I odwrotnie. <\/p>\n\n\n\n<\/figure>\n\n\n\n