Fiat Cinquecento – 700, 900, sporting, a może abarth? Propozycje „cieniasów” do 3 tysięcy złotych
Fiat Cinquecento 700 – i inne jego odmiany – to dobrze znany i lubiany młodszy brat Fiata Seicento i starszy „malucha”. Początkowo produkowany na licencji Fiata. Wyparł on produkcję 126p BIS. Co ciekawe, cinquecento swoją nazwę zawdzięcza Fiatowi 500 z roku 1957. Przedstawimy rodzaje silników i najciekawsze konfiguracje wyposażenia tego modelu.
Fiat cinquecento – jaki silnik najlepiej wybrać?
Było kilka rodzajów silników popularnej 500. Zasadniczo miała być ona zastępstwem dla zasłużonego już Fiata 126p. Zacznijmy więc od początku. Silnik 700 ccm – najmniejsza jednostka napędowa, montowana z przeznaczeniem na rynek polski. Napęd przejęty z BIS-a. Rozrząd opierał się o łańcuch. Generował on moc maksymalną 31 KM. Montowano tutaj jedynie 4-biegową skrzynię, a prędkość maksymalna wynosiła 127 km/h.
Wersja 900 miała już maksymalnie 40 KM. Ten silnik opierał się albo na gaźniku Webera, albo na jednopunktowym wtrysku paliwa. Wersja z wtryskiem wyposażona była także w katalizator spalin.
Cinquecento 700 można w dobrym stanie znaleźć już za 1000 złotych. Wersje 900 są dużo bardziej pożądane. Dlaczego? Ich moc 40 KM nie jest powalająca, aczkolwiek łącząc je z wagą około 650 kilogramów można uzyskać naprawdę zwinne i ekonomiczne autko.
Cinquecento sporting – silnik dużo mocniejszy od innych
W październiku 1994 roku na rynku pojawił się Fiat Cinquecento Sporting. Silnik o pojemności 1108 cm³ generował aż 54 KM. Dodatkowo, wyróżniał się obniżonym o 20 mm i utwardzonym zawieszeniem. Dołożone do niego zostały 13-calowe felgi ze stopów lekkich z szerszym ogumieniem oraz lakierowane pod kolor nadwozia zderzaki i lusterka boczne. W środku znajdziemy sportowe fotele, czerwone pasy bezpieczeństwa i skórzane koło kierownicy oraz mieszek lewarka skrzyni biegów. Występował także obrotomierz. Ten model dostępny był w kolorach: czerwonym, żółtym, niebieskim, czarnym i srebrnym. Dobry sporting do wyrwania jest już za 2500 złotych.
Występowała także wersja Cinquecento Abarth. Czym się charakteryzowała? Zastosowano tutaj zderzaki przednie i tylne z dokładkami, boczne progi, tylny spoiler z wbudowanym trzecim światłem stop oraz przednie światła przeciwmgłowe. W standardowym wyposażeniu znajdowały się: zestaw audio, immobiliser, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby, 5-ramienne felgi Speedline. Za dopłatą samochód można było doposażyć w poduszkę powietrzną kierowcy, napinacze pasów bezpieczeństwa oraz szklany dach.
Peugeot 205 – mały, zwinny, ale czy już „kultowy”?
Cinquecento – waga, wymiary
Fiat Cinquecento 700, także inne wersje, miało przedni napęd. Auto z najmniejszym silnikiem osiągało dokładnie 3227 mm długości i ważyło od 690 do 735 kg. Wyposażone zostało w 35-litrowy zbiornik paliwa i spalało mniej więcej 6 litrów benzyny na 100 km.
To auto należy zaliczyć do pojazdów z segmentu A. Dla tego trzydrzwiowego hatchbacka konkurencją było przede wszystkim Daewoo Tico, Peugeot 106 lub Renaut Twingo. Produkowany był do roku 1998 w Tychach.
Cinquecento to ciekawy youngtimer, który dzisiaj zaczyna na drogach budzić niemało zainteresowania. Dobrze utrzymane egzemplarze, choć i tak ocynkowane, zyskują na wartości. Jak się można domyślać, cinquecento nie będzie kosztować tyle, co choćby Polonez, jednak z pewnością stanie się łasym kąskiem dla kolekcjonerów rodzimej motoryzacji. Dobry Fiat Cinquecento nie jest przecież zły, tym bardziej jak przypomnimy sobie, że jeszcze z 20 lat temu widniał on w tle podczas rodzinnych, weekendowych grillów.