Mercedes 190, czyli popularna konkurencja dla BMW 3. Czym charakteryzował się Baby-Benz?
Mercedes 190 to banalnie proste auto. Można jednak znaleźć kilka ciekawych aspektów jego produkcji. Dlaczego? Przede wszystkim stało się ono naturalną konkurencją dla BMW serii 3. Był to pierwszy Mercedes klasy średniej, który właśnie przez swoje gabaryty został nazwany Baby-Benz. Dzięki projektowi Bruno Sacco sylwetka zyskała charakterystyczne kanciaste kształty, a większość modeli możemy zobaczyć wciąż na ulicach.
Mercedes 190 – silniki i wersje
Mercedes 190 to opcja dla tych, którzy uwielbiają klasykę Mercedesa, ale jednocześnie szukają czegoś mniejszego. Baby-Benz oferował szeroką gamę silników. Zaczynały się one od pojemności 1997 cm³, a kończyły na 3206 cm³. Ich moc wahała się od 90KM do nawet 234KM. Jeśli natomiast chodzi o silniki wysokoprężne – od 72KM do 125KM. Zarówno benzyna, jak i diesel, oferowały silniki bogatsze o “turbo”.
Projektant, Bruno Sacco, wykorzystał doświadczenia zdobyte podczas konstruowania klasy S – wygładzone linie, zderzaki z tworzywa i dodatkowe osłony pozwoliły na osiągnięcie niewielkiego współczynnika oporu powietrza 0,33.
Sprawdź, kiedy najlepiej kupić youngtimera
Popularnej 190 wyprodukowano prawie 2 mln sztuk. Wychodziły one w wielu wersjach, zarówno wyposażenia, jak i silnikowych. Różne kolory wnętrz, drewniane uzupełnienie występujące jedynie w autach o pojemności silnikowej powyżej 2 litrów. Wielu tunerów podjęło się stworzenia swoich własnych edycji specjalnych. Jedną z nich przygotowała pochodzącą z Wielkiej Brytanii firma 190E Cosworth. Zmodyfikowane silniki za podstawę wzięły sobie motor 2.3E. Cosworth’y wytwarzane były w dwóch wersjach silnikowych: 2.3 16v (185 KM) i 2,5 16v (195-235 KM). Niewiele ich można jednak spotkać w Polsce, jeżdżą one głównie po Anglii.
Sedan W201 produkowany był w latach 1983-1993. Osiągał on mniej więcej 4450 mm długości i ważył około 1670 kg. Napęd oferował jedynie na tylną oś. Warto dodać, że 2.5 litrowy diesel jest już pięciocylindrowy, dlatego podróżowanie nim jest dużo przyjemniejsze, niż autami z silnikami wysokoprężnymi z poprzednich lat.
Jeśli chodzi o wnętrze, znajdziemy tutaj jedną z najprostszych desek rozdzielczych – trzy pokrętła, suwak, zegary. Mercedes słynął ze swojej prostoty. Jeśli jesteście ciekawi, co jeszcze skrywa w sobie 190-tka, obejrzyjcie naszą recenzję tego modelu TUTAJ.
Mercedes W201 – ile kosztuje?
Mercedes 190 od pewnego czasu budzi coraz większe zainteresowanie wśród miłośników niemieckiej motoryzacji i nie tylko. Na plus trzeba mu zaliczyć przede wszystkim niezawodność i niewielkie gabaryty. Jego bogata oferta silnikowa wstrzeli się w wymagania nawet najbardziej wymagających kierowców.
Co więcej, obecnie króluje przekonanie, że BMW i Mercedesy to najbardziej pożądane youngtimery na rynku, polskim rynku. Być może i nie bez powodu. Ceny Mercedesów 190 wahają się między 4.000 zł do nawet i 20-30 tysięcy złotych. Wszystko zależy od silnika i wersji wyposażenia. Ważny jest także stan auta. Najtaniej można znaleźć dobrze zachowanego Baby-Benza z silnikiem 1.8 E. Najwięcej będziemy musieli wyłożyć za 2.5 D i wersje tuningowe, na przykład wcześniej wspomniane Cosworthy lub Evolution 2.3 E.
Jeden Komentarz
Pingback: